דלקת חניכיים – הגורמים השונים לתופעה

דלקת חניכיים, הינה מחלת חניכיים. בדרך כלל זוהי דלקת כרונית קשה, הנגרמת על ידי חיידקים וגורמת להרס החניכיים, לנפילת שיניים ולבעיות בריאותיות נוספות. חניכיים נפוחות או מודלקות יכולות להיות סימן למחלת חניכיים, כגון דלקת חניכיים, או גרוע מכך. ברוב המקרים, רובד הוא הגורם העיקרי; עם זאת, ישנם גורמים אחרים לזיהום חניכיים שאולי לא ידעתם עליהם. להלן שבע סיבות נפוצות למחלות חניכיים וטיפים כיצד למנוע דלקת חניכיים.

1# הצטברות רובד – פלאק

מחלת חניכיים נגרמת לרוב על ידי רובד – פלאק. זהו סרט עבה של חיידקים הנוצר על החניכיים והשיניים. הברשה, שימוש בחוט דנטלי ושטיפה מדי יום מסירים את הפלאק. לא בטוח אם יש לך מחלת חניכיים או דלקת  חניכיים? אתה לא לבד – למיליוני מבוגרים יש שלב כלשהו של מחלת חניכיים. החדשות הטובות הן שאם מגלים מוקדם,המצב הפיך. שיפור שגרת הטיפול בשיניים ותזמון בדיקות שיניים לפחות כל שישה חודשים, הם צעדים מצוינים לסייע בהפחתת פלאק.

2 # עישון סיגריות וטבק לעיסה

עישון מפריע לתפקוד נורמלי של תאי רקמות החניכיים. העישון הופך את הפה לפגיע יותר לזיהומים ודלקת חניכיים. טבק ללעיסה במקרה זה אינו טוב יותר. הפסקת הרגלים אלו, יעזרו במניעת בעיות בריאות וזיהום בחניכיים. בנוסף, כמובן שהעישון אינו מומלץ לאחר כל ביצוע הליך בשיניים. עישון על בסיס קבוע לא יגרום רק למחלות חניכיים אלא גם לפגיעה אסתטית – הצהבת השיניים ואפילו החמרה של נסיגת חניכיים.

3 #  בעיות הורמונאליות אצל נשים

כאשר אישה  בהריון או במהלך מחזור חודשי, הורמונים עולים ויורדים, מה שהופך את החניכיים לרגישים יותר למחלות חניכיים. ציפייה לתינוק לא אומרת שיש לך בעיות עם החניכיים או השיניים שלך באופן אוטומטי, זה רק אומר שצריך לטפל יותר בפה במהלך תקופה זו, כדי לשמור על בריאות הפה והימנעות מדלקת חניכיים. במהלך ההריון, החניכיים עלולות להיות מודלקות, מגורות, נפוחות, אדומות או מדממות מעט, במיוחדבעת צחצוח או שימוש בחוט דנטלי. אם ישנם  תסמינים אלו, בדרך כלל הם נעלמים לאחר ההריון, אך בכל זאת עליכם להתייעץ עם רופא השיניים, אם יש לכם שאלות.

4 #  תרופות מסוימות

לחלק מהתרופות עלולות להיות תופעות לוואי, הן מפחיתות את ייצור הרוק ואת זרימתו מה שעלול לגרום ליובש בפה וכך חיידקים  עלולים להתפשט ביתר קלות ולגרום לדלקת חניכיים. כאשר אנו לוקחים תרופות חשוב מאוד לבדוק האם אחת מתופעות הלוואי היא יובש בפה. במידה וכן, מומלץ להתייעץ עם רופא השיניים ולבחון דרכים לשיפוי המצב ושמירה על היגיינת הפה בזמן הטיפול התרופתי.

5 # ליקויים תזונתיים

זוהי משימה קשה להשיג את כל הוויטמינים היומיים שלך, אך חוסר בויטמין C עלול להזיק במיוחד לחניכיים. תזונה עשירה בסוכר ופחמימות ודלה במים וויטמין C היא מתכון לדלקת חניכיים. כדי לסייע במניעת מחלות חניכיים, שתו הרבה מים וודאו שאתם מקבלים תזונה מאוזנת ועשירה בוויטמין C. כמו כן, במיוחד עבור ילדים צעירים ונשים בהריון חשוב מאוד לשמור על תזונה הכוללת כמות נאותה של סידן על מנת למנוע נזק לשיניים.

6 #  שיניים עקומות

זה מאד נפוץ שיניים חופפות, מתעקמות או מסתובבות. עם זאת, פה צפוף יכול להוות קרקע להתרבות מחלות חניכיים ודלקת חניכיים, מכיוון שיישור לא נכון יוצר מרחבים שבהם רובד יכול להצטבר ולפגוע בשיניים ובחניכיים. יש להקפיד על צחצוח וחוט דנטאלי באזורים אלה בכדי לסייע במניעת זיהומי חניכיים כמו רובד.

7 # היסטוריה משפחתית

אם יש היסטוריה של מחלת חניכיים במשפחה שלך, אמור לרופא השיניים שלך. זה עלול להעמיד אותך בסיכון מוגבר מעט לפתח דלקת חניכיים.

חשוב לנקוט פעולות בכדי לעזור במניעת מחלות חניכיים למרות שגורמים מסוימים למחלות חניכיים אינם ניתנים למניעה, אי עישון והפחתת פלאק יכולים לחולל הבדל גדול. יש לשמור על שגרת הטיפול בשיניים. לשטוף הפה במי פה ולהשתמש בחוט דנטלי.

תסמינים, טיפול ומניעת תסמיני זיהום חניכיים

כיצד למנוע דלקת בחניכיים כמעט כל אזור בגוף חשוף לזיהום, כולל הפה שלך. ואם יש לך זיהום, חשוב לקבל טיפול מיידי. חניכיים נגועות יכולות להיות לא רק כואבות מאוד, אלא גם סימן למצב חמור יותר כמו מחלת חניכיים מתקדמת, הידועה גם בשם דלקת חניכיים. דלקת חניכיים משפיעה על אזור הפה שלנו ממש מתחת לקו החניכיים בסדק בצורת V בין השן לחניכיים, המכונה סולקוס. זה משפיע על הצמדת השן שלנו וגורם להתפרקות הרקמה הסמוכה. לאחר שהרקמה ניזוקה, הסולקוס מתפתח לכיס שיכול לאגור חיידקים ולהוביל לזיהום חניכיים. מכיוון שהחניכיים מספקות תמיכה בסיסית בשיניים שלנו, חשוב לשמור עליהם, ועל קו החניכיים שלנו, במצב בריאותי טוב. בעוד שרובנו רוצים לשמור על בריאות השיניים והחניכיים, החניכיים יכולות להיות חשופות לזיהום חניכיים אם לא מטפלים בהם כראוי.

למה חשוב מאוד לשים לב כדי להמנע מדלקת חניכיים חריפה?

  • חניכיים נפוחות, או מדממות
  • נסיגת חניכיים
  • מוגלה מהחניכיים
  • ריח רע מהפה גם לאחר ציחצוח
  • שיניים רופפות
  • שינוי ניכר באופן שבו השיניים שלך משתלבות זו בזו כשאתה נושך.
  • כאב בעת הלעיסה
  • שיניים רגישות
  • שיניים תותבות חלקיות שאינן מתאימות

אם אתם סובלים מאחת מהתופעות הללו, חשוב לבקר ולהתייעץ עם רופא השיניים על מנת לקבוע את חומרת הזיהום ואת דרך הפעולה הנכונה עליו לנקוט.

dent 4me
dent 4me