הרמת סינוס – כל המידע העדכני ביותר

זקוקים להשתלת שיניים, אך רופא השיניים אומר לכם ,שתצטרכו לעבור לפני כן ניתוח להרמת סינוס? יש הרבה שאלות והרבה חששות, שמגיעות יחד עם ההכנה לתהליך? נענה כאן על כמה שאלות, על מנת להרגיש בטחון ולהתכונן נכון להרמת סינוס.

מהי הרמת סינוס?

הרמת סינוס, נקראת לפעמים הרווחת סינוס, היא ניתוח שמוסיף עצם ללסת העליונה ברווח שבין השיניים הטוחנות והטרום-טווחים, שהוא גם הרווח בין הלסת לרווח בין הסינוסים המקסימלריים משני צידי האף. כדי לפנות מקום לעצם, יש להזיז את קרום הסינוס כלפי מעלה, או "להרים" אותו ,מכך ניתן שמו. הרמת סינוס נעשית בדרך כלל על ידי מומחה לרפואת שיניים כמו מנתח פה ולסת או חניכיים.

מתי נצטרך הרמת סינוס?

כאשר לא ניתן למקם את השתלים מכיוון שאין מספיק גובה עצם בלסת העליונה, או שהסינוסים קרובים מדי ללסת, סביר להניח שהרופא יחליט על הרמת סינוס. ישנן סיבות רבות לכך שקיים אובדן עצם ולכן יש  צורך בהרמת סינוס, חלקן כוללות:

  • אובדן עצם עקב מחלה בחניכיים.
  • שיניים שנפלו מהלסת העליונה – במיוחד השיניים מאחור או הטוחנות
  • ספיגה חוזרת של העצם לגוף עקב נפילת שיניים
  • הסינוס המקסימלי קרוב מדי ללסת העליונה

במהלך 15 השנים האחרונות, יותר אנשים עוברים השתלות שיניים להחלפת שיניים חסרות, מה שהופך את הרמת הסינוס לשכיחה יותר.

מה קורה לפני ניתוח הרמת סינוסים?

השלב הראשון בכל ניתוח הרמת סינוס הוא קביעת המקום ממנו תגיע העצם המשמשת בניתוח. שלושה סוגים נפוצים ביותר של עצמות המשמשות לניתוח הרמת סינוס הן:

  • עצם מהגוף (עצם אוטוגנית)
  • עצם מגופה (עצם אלוגנית)
  • עצם מפרה (קסנו-גראפט)

אם העצם מגיעה מהגוף, היא תילקח מאזורים אחרים מהפה או מהגוף.במקרים מסוימים, מחליטים להסיר עצם מהירך או מהשוק של המטופל (העצם מתחת לברך) לשימוש בהליך. לאחר זיהוי מקור העצם המטופל יזדקק לצילומי רנטגן כדי שהמנתח או מומחה השיניים יוכלו ללמוד את האנטומיה של הלסת והסינוס. יש אנשים שזקוקים לסריקת CT מיוחדת המאפשרת לרופא המומחה להעריך ולמדוד במדויק את גובה ורוחב העצם הקיימת ולהעריך האם תתאים להרמת סינוס.

מהלך הרמת סינוס

  1. העצם תורם לחלל הסינוס והחור יתמלא בהשתלת העצם.
  2. המנתח סוגר את החתך בתפרים, והריפוי מתחיל.

השתלים יונחו 4-12 חודשים לאחר ניתוח הרמת הסינוס. זה נותן לעצם זמן נוסף להתאחות ולהשתלב עם העצם הקיימת. משך הזמן שבין הניתוח להשתלה תלוי בכמות העצם שנוספה.

מה קורה לאחר הרמת סינוס?

לאחר הליך הרמת הסינוס, תיתכן נפיחות באיזור שבו נוספה העצם, אך רוב החולים חווים רק מעט אי נוחות יתכן דימום קל מהאף או מהפה בימים שלאחר הניתוח. לאחר הרמת סינוס, רצוי לא לקנח את האף או להתעטש לעתים קרובות. (התעטשות אינה ממש בשליטה, אך אפשר לנסות) כל אחד מהדברים הללו עלול לגרום לחומר השתלת העצם לנוע ולשחרר את התפרים.

רופא השיניים או מומחה השיניים עשויים לתת תרסיס מלוח כדי לשמור על לחות האף, מרשם למניעת גודש ודלקת, מרשם לתרופות נגד כאבים, אנטיביוטיקה ו / או שטיפת פה מיקרוביאלית כדי לסייע במניעת זיהום. פגישה נוספת עם המנתח תהיה 7-10 ימים לאחר הניתוח. במהלך פגישה זו יבדוק המומחה את מקום הניתוח ויסיר את כל התפרים שלא נמסו מעצמם. בחלק מהמקרים המטופלים מתבקשים לחזור עוד כמה פעמים לצורך ביצוע בדיקה חוזרת. אין צורך לדאוג. זה על מנת לוודא שהאזור מחלים היטב.

הרמת סינוס – הסיכונים

כמו בכל ניתוח או הליך, קיים סיכון כלשהו בניתוח הרמת סינוס. הסיכון העיקרי הוא שניתן לחורר או לקרוע את קרום הסינוס.אם קורה, המנתח יתפור את קרע הסינוס או יניח עליו טלאי. אם התיקון לקרום הסינוס אינו מוצלח, המנתח עשוי להפסיק את ההליך ולתת לחור זמן להחלים לפני שינסה פעם נוספת. זיהום בעת הרמת סינוס הוא גם סיכון, כמו בכל הליך כירורגי.עם זאת, זיהומים מהרמת סינוס הינם נדירים. במקרים נדירים העצם הקיימת אינה משתלבת עם החומר להשתלת העצם, מה שאומר שהאזור המושתל לא פיתח אספקת דם. אם זה יקרה, ייתכן ותצטרך לחזור על הליך הרמת הסינוסים.

מתי כדאי להתקשר לרופא לאחר הרמת סינוס?

לאחר הרמת סינוס, עליך לפנות למנתח אם:

  • נפיחות או כאב הגוברים עם הזמן (הנפיחות  אמורה לרדת לאחר היומיים הראשונים).
  • הדימום ימשיך לאחר 1-2 ימים.
  • הדימום הוא אדום בוהק ורציף (דימום רגיל לאחר הרמת סינוס צריך להיות איטי ואדום כהה, פוטנציאלי עם קרישי דם)
  • ישנה תחושה שהחומר להשתלת עצם אולי זז או יצא לאחר התעטשות או קינוח של האף.
  • חום הגוף עולה.

ניתוח הרמת סינוס יכול להיות מרתיע, אך אין צורך לחשוש. שוחחו עם מומחה השיניים והציפו כל שאלה או דאגה שיש והוא יכולים לספק מידע נוסף וחשוב ולהסביר היטב את ההליך.

dent 4me
dent 4me