סתימות בשיניים – כל המידע

אחת הפרוצדורות הנפוצות ביותר ברפואת השיניים היא ביצוע סתימה. אין כמעט אדם ללא סתימה או שתיים בפיו. סתימות מבוצעות במרפאות השיניים הפרטיות ובמסגרת רפואת השיניים הציבורית. כל רופא שיניים יכול באופן עקרוני לבצע את ההליך. ישנם שני סוגים נפוצים של סתימות – אמלגם ולבנות. במאמר זה נבחן את הסיבות שבגינן יש צורך בסתימה דנטלית, את ההבדלים בין סתימות אמלגם לסתימות לבנות ונענה על שאלות כגון מה עדיף ומתי – סתימה לבנה או סתימת אמלגם.

סתימות בשיניים – כל המידע
סתימות בשיניים – כל המידע

מדוע עושים סתימות בשיניים?

כאשר השיניים שלנו בריאות הן עשויות מציפוי קשה שלא ניתן לחדור אליו בקלות. אך כאשר השן חולה בעששת, נסדקת או נשברת, חיידקים עשויים לחדור לעומק השן ולרכך את הרקמה הקשה עד להרס מוחלט שלה. כאשר השן סובלת מתופעות אלו היא הופכת לפגיעה לריקבון. כל סדק או חור בשן בין אם בשל עששת או מסיבות אחרות מזמין אליו חיידקים המתרבים ומפרקים את רקמת השן. חיידקים אלו גורמים לעששת – הרס השיניים. על מנת להציל את השן על הרופא להסיר את השכבות הנגועות ולשחזר את השן בעזרת סתימה.

הכנה לסתימה

כדי להכין את השן לסתימה על הרופא ראשית לפנות את כל האזור הנגוע בעששת. הפעולה נעשית תחת הרדמה מקומית (ברוב המקרים) כך שהמטופל אינו מרגיש דבר. לאחר שהאזור רדום, רופא השיניים יפנה את האזורים הנגועים על ידי קידוח בעזרת מכשור דנטלי ייעודי. הקידוח נעשה בשילוב זרם מים עדין על מנת לשמור על טמפרטורה נמוכה באזור. לאחר שהרופא מסיים את ניקוי החור בשן הוא ישחזר אותה בעזרת סתימה. ישנם שני סוגים עיקריים של סתימות – אמלגם וסתימות לבנות.

סתימות אמלגם

אלו אותן סתימות "אפורות" שכולנו מכירים והיו נפוצות מאוד בשימוש עד לפני מספר שנים. סתימות אמלגם עשויות מתרכובת של מספר מתכות כגון כסף, בדיל, נחושת וכספית. הסתימות הללו משמשות ברפואת השיניים מזה עשרות שנים בארץ ובעולם בהצלחה גדולה מאוד.

היתרונות של סתימות אמלגם כוללות חוזק ועמידות גבוהים מאוד, שימוש ללא בעיות מיוחדות למשך שנים ארוכות, מחירן של סתימות אמלגם נמוך (גם ברפואת השיניים הפרטית) וניתן באופן עקרוני לעשות סתימה מסוג זה בכל אחת מהשיניים ללא יוצא מן הכלל.

החסרונות של סתימות אמלגם הן צבען הכהה שלא משתלב באופן אסתטי עם השיניים הלבנות שלנו, רגישות לחום וקור שעוברת רק לאחר תקופה ארוכה והעובדה שהן מכילות כספית – מתכת רעילה (יש לציין כי אין כל עדות להרעלת כספית כתוצאה מסתימה). חיסרון נוסף של סתימות מסוג זה הוא שעל מנת להשתמש בחומר בצורה מוצלחת על רופא השיניים להסיר חלק גדול יחסית מרקמת השן. כמו כן, על מנת לתקן סתימה שלא בוצעה כראוי או נפגעה מסיבה כלשהי יש להסיר את כל החומר ולעשות את הסתימה כולה מחדש.

סתימות לבנות

סוג נוסף של סתימות המקובלות בשימוש והפכו לפופולריות בשנים האחרונות הן הסתימות הלבנות. החומר ממנו עשויה סתימה לבנה הוא תרכובת של קוורץ ורזין. מדובר בחומר עמיד וקשה המתאים לשימוש דנטלי – יתרונו הגדול הוא צבעו הלבן. יתרון נוסף של סתימות לבנות הוא שאין צורך ברוב המקרים להסיר חלקים גדולים מן השן הפגועה והעבודה איתו מדויקת יותר. כמו כן, סתימות לבנות אינן מכילות כספית או מתכות אחרות.

למרות היתרונות הגדולים של הסתימות הלבנות יש להן מספר חסרונות כאשר הבולט ביותר הוא אורך חיים קצר יחסית לסתימות האמלגם. בעוד שסתימת אמלגם יכולה להחזיק שנים רבות מאוד (ישנן עדויות לסתימות אמלגם שלא זקוקות להחלפה משך 25 שנה ויותר) סתימות לבנות יש להחליף בשלב מסוים. חיסרון נוסף הוא העובדה שעל מנת לקבע את הסתימה כראוי על רופא השיניים לעבוד באופן מדויק מאוד ולהחזיק במיומנות ספציפית – עליו לדעת בדיוק כיצד לעבוד עם החומר. כמו כן, מחירן של סתימות לבנות גבוה יותר מסתימות אמלגם.

האם מומלץ להחליף סתימות אמלגם בסתימות לבנות?

כמובן שסתימות לבנות אסתטיות יותר מסתימות אמלגם אך כפי שראינו הן אינן עמידות באותה מידה. ניתן להחליף סתימות אמלגם בסתימות לבנות להשגת מראה אחיד ונקי יותר אך מדובר בשיקול שהוא אסתטי בלבד. לפני שממהרים להחליף סתימות קיימות חשוב מאוד לקחת בחשבון את היתרונות של סתימות אמלגם על פני הסתימות הלבנות. כשמדובר בשיניים אחוריות הנושאות בעומסי לעיסה גדולים לרוב, רופא השיניים לא ימליץ על החלפת סתימה קיימת בסתימה לבנה. עם זאת, כאשר מדובר בשיניים קדמיות ייתכן והערך האסתטי של הסתימות הלבנות יגבר על שיקולים אחרים. בכל מקרה, חשוב מאוד להתייעץ עם רופא שיניים בעל ניסיון בשימוש בסתימות לבנות ורצוי אף לקבל חוות דעת שנייה בנושא.

dent 4me
dent 4me