סוגי כתרים לשיניים

השיניים שלנו מורכבות משלושה חלקים: שורש השן אשר נמצא בתוך הלסת ואינו נראה, כותרת השן שהיא החלק אשר אנחנו רואים מעל החניכיים וצוואר השן שהוא המקשר בין שניהם. כתרים לשיניים מהווים תחליף לכותרת הטבעית של השן.כתרים לשיניים הם כיסויים אשר מולבשים על השן ועוטפים אותה. כתרים ישמשו פתרון למצב של שיניים שנפגמו, שנחלשו, במקרים של חוסר בשיניים עקב עקירה או חוסר מולד ובמקרה של רצון בשינוי צורת שיניים בגלל צמיחה עקומה או שיניים שנשברו. כתר לרוב יהיה חלק מטיפול דנטלי כולל של שיקום הפה והשיניים.

התפתחות סוגי הכתרים לשיניים

אם בעבר כתרים היו עשויים ממתכת וכיערו את מראה השיניים של מי שנאלץ להשתמש בהם, הרי שכיום, בשל הציפויים של הכתרים, כתר לשיניים מהווה פתרון נהדר למי שזקוק , פתרון שמעניק מראה טבעי לחלוטין. כיום, עם התפתחות הטכנולוגיה בתחום רפואת השיניים בעולם, גם סוגי הציפויים שונים וניתן להתאים את הסוג ההולם את צרכי המטופל. קיימים סוגים שונים של כתרים לשיניים, מרביתם עשויים מתכת מצופה חרסינה כשקיימת שונות בסוג המתכת והדבר משמעותי מאוד לאיכות הכתר. ככל שמדובר בכתר ממתכת אצילה יותר שלא מחלידה כגון זהב, פלדיום, פלדה וטיטניום- הרי שיהיה זה כתר איכותי יותר לעומת כתרים ממתכות לא אצילה שצפויים להחליד, להביא לדלקות חניכיים, נסיגת חניכיים, ריקבון ועוד.  מצד שני, חשוב לדעת שהקישור של מתכות אצילות לחרסינה חלש יותר מאשר הקישור למתכות לא אצילות, בסיסיות.

ד״ר מורדוב מאיר
ד"ר מורודוב מאיר

רופא שיניים במרפאת מג׳יק טאץ׳ באשדוד, מומחה להשתלת כתרים מכל הסוגים.

כתרי מתכת וכתרים ללא מתכת

כאשר רוצים להלביש כתר על גבי מתכת, יש צורך להשחיז מאוד את השן הקיימת כדי לאפשר מקום לכתר וכמו כן, אם תתרחש נסיגת חניכיים, ייראו פס כהה בבסיס השן שזה בעצם הכתר. אחד הפיתוחים האחרונים בתחום הרפואה הדנטלית הוא כתרים ללא מתכת שנחשבים לטובים יותר, עמידים יותר ואסתטיים יותר. כמובן שכל כתר, גם מהאיכות הגבוהה ביותר, יכול להוביל לדלקת חניכיים ורקבון במקרה של היגיינה לקויה ועל כן יש להקפיד על כך. כדאי לדעת שישנם מקרים בהם הכתרים לא ישרדו זמן רב ויש צורך בכתר עמיד במיוחד, לדוגמא במקרה של חריקת שיניים. ישנה חשיבות גם למצב השיניים טרם התקנת הכתרים שכן על השיניים להיות במצב תקין, לאחר ניקוי שיננית. על כן, רצוי להתייעץ עם הרופא המטפל לפני ההחלטה על סוג הכתר על מנת להבטיח תוצאה מיטבית ועמידה במידת האפשר.

סוגים של כתרים עשויים מתכת

  • כתר מתכת- כתר יצוק:  כתר שעשוי כולו ממתכת ללא ציפוי. מדובר בכתר עמיד משמעותית יותר מכתרים אחרים וזול יחסית אך כיום כמעט שלא נמצא בשימוש משיקולים אסתטיים.
  • כתר חרסינה מאוחה למתכת: כתר זה מורכב ממתכת ומצופה חרסינה. לרוב לכתר זה יהיה מראה של כתר חרסינה עם פס שחור על החניכיים ולכן לא נוטים להשתמש בו בשיניים קדמיות. עם זאת, המתכת מהווה בסיס טוב וחזק לכתר והחרסינה מעניקה לו מראה אסתטי יותר וזהו יתרונו.
  • כתר קפטק או גלוונו: כתר זה מכיל אחוז גבוה של זהב אשר מעליו ציפוי חרסינה. הזהב נותן מענה ראוי ואיכותי ועד לא מזמן, זו היתה האפשרות הטובה ביותר לשיניים קדמיות ושיניים שנראות לעין. השחזת השן במקרה של כתר קפטק או גלוונו אינה רבה אך דורשת רמת דיוק מאוד גבוהה. כתר זה יקר יחסית.

סוגים של כתר חרסינה ללא מתכת

  • כתר זרקוניה:  כתר הבנוי מחומר דמוי יהלום המשמש גם בתעשיית התכשיטים. הזרקוניה נחשבת לעמידה מאוד אשר מתאימה עצמה לחניכיים ומעניקה מראה טבעי מאוד.  בכתר זה שתי שכבות כאשר השלד בנוי מזרקוניה ועליו שכבות של חרסינה. צבע הזרקוניה ניתן לשינוי ולפיכף להתאמה לצבע השיניים של המטופל. ההתאמה נעשית באמצעים ממוחשבים אשר מבטיחים רמת דיוק גבוה מאוד אך מכיוון שמדובר בכתר עבה יחסית, יש צורך בהשחזת שיניים משמעותית. עלותו של כתר זרקוניה יקר יחסית.
  • כתרי אי-מקס (E-MAX): החומר המשמש ליצור הכתר עשוי מאחוז גבוה של זכוכית בשילוב חרסינה דחוסה ומיוצר בתנור ייעודי. כתר זה נחשב חזק במיוחד והוא קיים במגוון גוונים כך שניתן יהיה לשלב גם שן בודדת ולהקנות לה מראה טבעי ועל כן מומלץ גם בטיפול בשיניים קדמיות או שיניים שנחשפות מאוד. כתר אי-מקס דורש השחזה של השן הקיימת ונחשב יחסית יקר.

לאחר ההחלטה על סוג הכתר המתאים למטופל, רופא השיניים ישחיז את השיניים בהן יש לטפל על מנת  לפנות מקום לכתר וליצור לו בסיס טוב. אם לא מדובר רק בכתר למטרות אסתטיות, יבוצע טיפול שורש ומבנה שמשמעו סתימת השן הפגועה, זאת כדי להעניק בסיס מוצק וטוב יותר לכתר. לאחר מכן ייקח הרופא מדידות של השיניים המושחזות ושל הלסתות וישלח אותן למעבדה, ככל שהמדידות יהיו מדויקות יותר, כך ייגדל הסיכוי לשחזור מוצלח וכתר שיאריך חיים. לאחר מכן יותקן הכתר הזמני שעשוי מאקריל ואשר ישמש את המטופל עד להתקנת הכתר החדש לאחר מספר שבועות. לכתר הזמני חשיבות רבה שכן הוא שומר על השן שנותרה אחרי ההשחזה ולא פעם ילמד את הרופא המטפל אם ישנה בעיה בה יש לטפל טרם התקנת הכתר הקבוע. כמו כן, הכתר הזמני הוא פתרון אסתטי יותר לשיניים שהושחזו עד להתקנה הקבועה. לאחר קבלת הכתר הקבוע שהוכן בהתאם לשיטת ההכנה הספציפית לכל סוג כתר, הרופא יתקין ויאזן את הכתר הקבוע בפיו של המטופל, יוודא שתקין ובמקרה הצורך יישלח הכתר לטכנאי לצורך כיוונון נוסף. רק לאחר שהרופא יוודא את התאמתו המלאה של הכתר, יודבק הכתר הקבוע בדבק זמני למשך שבועיים על מנת לבחון את הכתר גם מבחינה תפקודית. לאחר מכן, בהנחה כי הכל יהיה תקין, יודבק הכתר באופן קבוע

dent 4me
dent 4me