יישור שיניים שקוף ואלטרנטיבות אחרות לגשר מתכת

עבור מבוגרים במיוחד, להרכיב גשר על השיניים עשוי להרתיע עד כדי כך שישנם אנשים שיעדיפו לחיות עם שיניים שאינן ישרות ולא לעבור את הטיפול. למזלו של מי שסובל משיניים הזקוקות ליישור, יישור שיניים שקוף זמין היום יותר מאי פעם ומבוצע בהצלחה גדולה על ידי אורתודנטים בארץ ובחו"ל. כמו כן, ישנן חלופות נוספות לגשר המתכת המוכר שניתן לבחון מול אורתודונט מומחה.  מהו יישור שיניים שקוף? מה האלטרנטיבות הנוספות ליישור שיניים על ידי גשר מתכת? מה היתרונות והחסרונות בכל שיטה?

ריכזנו עבורכם את המידע על שלושת החלופות הנפוצות ביותר ליישור שיניים מסורתי.

יישור שיניים שקוף בשיטת אינויזוליין Invisalign 

שיטה זו אינה דומה כלל לשיטה המוסרתית ליישור שיניים. אין קוביות וחוטים המונחים באופן קבוע על השיניים, אין חלקי מתכת בתוך הפה – שיטת אינויזוליין עושה שימוש בפלטות שקופות ליישור שיניים. הפלטות מותאמות אישית לכל מטופל על ידי האורטודנט לאחר סריקות הדמיה מדויקות.

היתרונות של יישור שיניים שקוף:

  • יישור שיניים שקוף בשיטה הוא כמעט בלתי נראה. מדובר בשיטה מאוד אסתטית ליישור שיניים המתאימה גם למבוגרים שנרתעים מגשר מתכת. כאן הוא יתרונה הגדול ביותר ללא ספק. כאשר הגשר מורכב על השיניים, אין כמעט דרך להבחין בו אלא אם כן מסתכלים מאוד מקרוב.
  • קל מאוד לשמור על הגיינה דנטלית כי הפלטות ניתנות להסרה בקלות. אין כמעט חשש להתפתחות כתמים על גבי השיניים בעקבות הטיפול, עששת או מחלות חניכיים.
  • ההסתגלות לשיטה זו מאוד קלה ורוב המטופלים לא סובלים מתופעות לוואי בכלל.
  • ברוב המקרים, משך הטיפול הכולל קצר יותר מאשר בשיטות אחרות.
  • ניתן לאכול את כל מגוון המזונות ולשתות את כל מגוון המשקאות בזמן יישור השיניים בשיטה זו. הסיבה היא שניתן (ואף צריך) להסיר את הפלטות לפני האוכל. הפלטה לא מוכמת מאכילה ולא ניזוקה.
  • אין "מקרי חירום". בשיטה המסורתית, לעיתים, יש צורך לתקן חוט שנקרע למשל. כאן, אין חלקים קטנים שיכולים לנוע, להיקרע או להישבר.

החסרונות:

  • מדובר בטיפול יישור שיניים יקר יותר מהמסורתי (גשר מתכת).
  • על המטופל להרכיב את הגשר השקוף ברוב שעות היממה (כ-22 שעות). זו אחת הסיבות שבגללן יישור שיניים שקוף בשיטה זו פחות מתאים לילדים צעירים שלאו דווקא יכולים לקחת את האחריות על הטיפול.
  • השיטה לא מתאימה לכל אחד. במקרים בהם יש צורך בשיקום אורטודנטי מורכב ייתכן כי רופא השיניים ימליץ דווקא על גשר קוביות מסורתי.

יישור שיניים שקוף בשיטת הסמכים הלבנים

הסמכים הן אותן קוביות מתכת, אשר יחד עם גומיות וחוטים מרכיבים את הגשר המסורתי. בשיטה הרגילה ליישור שיניים הסמכים עשויים ממתכת, אך ישנם חומרים אחרים שניתן להיעזר בהם לייצור סמכים כאשר הנפוץ ביותר הוא חרסינה. חרסינה משמשת ברפואה הדנטלית רבות בשל צבעה הלבן ועמידותה. השימוש הנפוץ ביותר הוא כתרי חרסינה.

לא מדובר בדיוק בגשר שקוף שכן ניתן לראות את ריבועי החרסינה למרות צבעם הלבן. בנוסף, חוטי המתכת המקשרים בין ריבועי החרסינה עדיין נראים לעיין. ניתן לומר שמדובר בשיטת יישור שיניים חצי שקופה. השיטה מתאימה למרבית המטופלים, היא מעט יקרה יותר מהשיטה המסורתית ותוצאותיה דומות לה. בהחלט ניתן לומר כי מדובר בשיפור על פני גשר מתכת מלא אך לא בגשר דיסקרטי לחלוטין.

יישור שיניים בשיטת אינקוגניטו Incognito

דרך נוספת ליישר את השיניים בצורה אסתטית היא להניח את הגשר על החלק הפנימי של השיניים ולא החיצוני כמו בשיטה המסורתית. אמנם לא מדובר על יישור שיניים שקוף שכן ניתן להבחין בגשר בזוויות מסוימות אך התוצאה בהחלט יותר אסתטית מגשר מתכת מסורתי. היתרונות הגדולים של השיטה כוללים את היכולת לטפל במגוון בעיות אורטודנטיות, והתאמה גם לילדים צעירים. החסרונות של השיטה הם מורכבותה וזמן הטיפול הארוך וכן תקופת הסתגרות לא קצרה. הנחה של גשר בצד הפנימי של השיניים דורשת מיומנות גבוהה מאוד מצד הרופא האורטודנט ולא כל רופא יוכל לבצע את הפרוצדורה בהצלחה. בנוסף, משך הטיפול ארוך יותר מבשיטות אחרות ולרוב יקר יותר. כמו כן, הגשר עשוי להפריע לתנועת הלשון ונדרשת תקופת הסתגלות ארוכה יותר מבשיטות אחרות.  חיסרון נוסף הוא מחירה הגבוה של השיטה.

לסיכום

עבור מי שמבקש לעבור יישור שיניים באופן הדיסקרטי ביותר שניתן מומלץ לשקול לחיוב דווקא יישור שיניים שקוף בשיטת אינויזוליין. מכל הדרכים בהן אורתודנטים מיישרים את שיני מטופליהם , מדובר באסתטית ביותר. שלא כמו בשיטות אחרות, הגשר שקוף לגמרי וכמעט בלתי נראה, ניתן להסיר אותו במהלך היום ולאכול ללא חשש, לשמור בצורה מצוינת על היגיינה דנטלית לאורך כל הטיפול ולקבל תוצאות נהדרות בסיומו. למרות יתרונות השיטה, חשוב כן לבחון חלופות והתאמה של שיטות יישור אחרות מול אורתודנט מומחה שיוכל להמליץ על השיטה המתאימה ביותר לכל מטופל באופן אישי. על האורתודנט להיות בעל ניסיון בתחום יישור השיניים לא רק בשיטה המסורתית אלא גם בשיטות אחרות.

dent 4me
dent 4me