סוגים שונים של ציפוי חרסינה לשיניים

בעיני רבים מאיתנו, חיוך ישר ויפה נחשב "כרטיס ביקור" ויש לו השפעה רבה על הרושם הראשוני ובכלל. בשל החשיבות, עלה הצורך בטיפול אסתטי בהתאמה אישית ללקוח וכיום ציפוי שיניים הינו פתרון שצובר תאוצה בקרב רופאי שיניים בארץ ובעולם. ציפוי חרסינה לשיניים מאפשר תיקונים שונים הנובעים ממבנה השיניים כגון הארכת שיניים קצרות מדי, סגירת מרווחים בין השיניים, תיקון קו האמצע של החיוך וכדומה או שינויים שנובעים מגיל כגון שינוי צבע השן, כתמים על השיניים שלא יורדים בהלבנת שיניים אצל השיננית, שן שבורה ועוד.

סוגים שונים של ציפוי חרסינה לשיניים
סוגים שונים של ציפוי חרסינה לשיניים

הסוגים השונים של ציפויי חרסינה לשיניים כוללים:

ציפוי חרסינה לשיניים מסוג לומינרס

ציפוי זה הגיע לישראל מארה"ב רק בשנים האחרונות. ציפוי מסוג זה מתאפיין בייצור ציפויים דקים במיוחד אשר אינם מצריכים השחזה מוקדמת אלא מודבקים ישירות על קדמת השיניים. ציפוי חרסינה לשיניים מסוג לומינירס בנוי מחרסינה עמידה מאוד וחזקה אך עם זאת דקה במיוחד בעובי של עד 0.2 מילימטר. היתרון הבולט של ציפוי חרסינה לשיניים מסוג לומינרס הוא קלות ההתאמה שלו לשן, הציפוי פשוט מותאם ומונח ישירות על גבי השן. המשמעות היא שלא נגרם שינוי משמעותי במבנה וזה מהווה יתרון גדול להמשך שכן הטיפול הוא הפיך וניתן לחזור לצורת השיניים הקודמת במקרה הצורך והרצון.

כמו כן אין כלל רגישות אחרי הטיפול וניתן לבצע ציפוי על כל השיניים בפה. חסרונה של השיטה בכך שציפוי מסוג זה לא יתאים לכל המטופלים אלה רק לכאלה שהשיניים שלהם לא במצב מאוד חמור שכן בגלל שמדובר בשכבת ציפוי דקה במיוחד, השן הנמצאת מתחתיו נחשפת. סוג זה של ציפוי חרסינה לשיניים לא יתאים גם לסובלים מבעיות חניכיים ודלקות חניכיים יכולות אף למנוע מן הציפוי להידבק כראוי לשן. עוד חסרונות הינם שלא ניתן לצפות שן בודדת וכן שקשה להגיע לגוון שיניים מדויק במקרה של רצון בשינוי הגוון בשל העובדה שמדובר בציפוי דק. חסרון נוסף נובע מהצורך לייבא את הציפויים בהזמנה מיוחד מארצות הברית וזה מייקר משמעותית את הטיפול

ציפוי חרסינה לשיניים מסוג  venners laminate

ציפוי חרסינה לשיניים מסוג למינייט מיוצר מחרסינה שעוברת תהליך דחיסה ושריפה בחום גבוה. תהליך השריפה הוא שמביא לציפוי חזק ועמיד. הצפויים נקראים גם חזיתות מחרסינה שכן הציפוי מכסה את השן מחלקה החיצוני, לרוב זה לא נעשה על כל השיניים אלא רק על אלה שנחשפות בחיוך או בדיבור.

יתרונות השיטה הם שלא תמיד יש צורך בשיוף וגם כשיש הוא לרוב מינימלי כך שניתן לשמור על איכות השיניים הטבעיות ועל בריאות החניכיים,  השיוף הוא רק לצורך עיצוב, אין רגישות לאחר ההשחזה או לאחר הדבקת הציפויים, הציפוי לא משנה את צבעו גם לא לאחר שנים והוא עמיד בפני הכתמה, לכן נחשב לאסתטי במיוחד. הצבע והצורה ניתנים לבחירת המטופל. יתרה מכך- ניתן לבחור את הגוון המדויק בהתאם לגוון השיניים הטבעיות הנמצאות בסמוך לשן שעוברת ציפוי. הדיוק בהשחזה ובהדבקה שמבוצעות תחת מקרוסקופ מביא לכך שאין התנתקות של הציפוי או שבר בחרסינה ופני השטח של השיניים חלק ובוהק

ציפוי חרסינה לשיניים מסוג Emax

ציפוי מסוג Emax מיוצר בשיטת דחיסה בתנור ייעודי ולאחר מכן מעובד ומלוטש. ציפוי מסוג זה נחשב חזק מאוד ואף חזק יותר מציפויי חרסינה אחרים והייתרון הגדול שלו הוא במתן תמיכה לציפויים או כשיש צורך בשילוב כתרים בודדים על חלק מהשיניים שכן המעבדה יכולה לייצר מאותו סוג של חומר השחזור. ז"א בהרבה מקרים נראה את השימוש בציפוי חרסינה לשיניים מסוג Emax כחלק מטיפול אסתטי כולל.

יתרונות השיטה הם קודם כל עמידות גובהה וחוזק מיוחד של הציפוי לאורך שנים רבות, ניתן לשלב כתרים בודדים במידת הצורך וקיים מבחר גדול יחסית של גונים כך שמתאפשרת התאמה לשיניים קיימות. לשיטה גם כמה חסרונות ובראשם העבודה כי נדרשת עבודת הכנה והשחזה של השיניים, ציפויים אלה נחשבים יחסית יקרים וכמו כן, מי שזקוק לגשר לא מתאימה לו השיטה שכן לא ניתן לבצע גשר על שיניים שעברו ציפוי מסוג זה.

ציפוי חרסינה לשיניים מסוג זירקוניה

בציפויי חרסינה לשיניים מסוג זירקוניה שתי שכבות. השלד מיוצר מזירקוניה ועליו נבנות שכבות של חרסינה. יצירת הציפויים מתבצעת ע"י מחרטה המותאמת לסוג זה של צפויים ואשר חורטת בבלוק הזירקוניה שנבחר בהתאם לצבע בו חפץ המטופל. לאחר שמסתיים תהליך העיבוד והליטוש הציפויים נשלחים למרפאה, שם יודבקו על שיני המטופל.

יתרונות השיטה הם שהציפויים אלה נחשבים עמידים ובעלי חוזק ושחיקה גבוהים. עם זאת קיימים חסרונות לציפוי שיניים מחרסינה מסוג זירקוניה שכן מעבר לעלותם הגבוהה בהשוואה לציפויים מסוגים אחרים, הם גם עבים יחסית ולכן נדרשת השחזה לשיניים בהכנה לתהליך.

ציפוי חרסינה לשיניים מסוג מונוליטי

ציפויי חרסינה לשיניים מסוג מונולטי נחשב לפתרון מסוים למטופלים שסובלים משחיקת שיניים שכן הוא נחשב עמיד וחזק מאוד. חסרונה של השיטה היא שאין הרבה אפשרויות מבחינת צבעי הציפויים ולכן לרוב יבוצע על מספר רחב יותר על שיניים כדי להימנע מהבדלי צבע בין שיניים שטופלו וכאלה שלא.  

dent 4me
dent 4me